P mint Peszach IV. rész P mint Patináns Rend azaz Széder

P mint Peszach IV. rész P mint Patináns Rend azaz Széderimage

Niszán hónap tizenötödikének előestéjén, az esti ima után tartjuk az első széder estét, majd másnap azaz tizenhatodikán a másodikat.
Az egyiptomi kivonulásról beszélni mindennapos kötelezettség Tórai utasítás:
“…életed minden napján emlékezz az egyiptomi kivonulás napjára…”
image

Erre Peszachkor széder estén kerül sor.
Széder estén, hogy mindenki részesülhessen a Tórai parancsban, megszerkesztették a Peszachi hágádát (elbeszélés)mely elmeséli az egyiptomi kivonulást.

Ez az este forgatókönyve is!
A széder lényege az elbeszélés, a hagyománynak a továbbadása.
Elmeséljük a zsidó nép nemzetté válásának a történetét. A Tóra elfogadásának előzményeit.
Mindenkinek személyesen kell megélni a szabadság érzését, a megszabadulás élményét.

Ez az este erre HIVATOTT.
Késő délután előkészítjük a széderhez szükséges kellékeket, tárgyakat, felszereléseket, s természetesen az ételeket.
Hiszen az egész történet, egy vacsora mellett zajlik, melyben a jelképes tárgyaknak, ételeknek, hatalmas szerepe van.
A hagyomány szerint mindenki előtt lennie kell egy hágádának. Ez tradicionális sorrendben leírja, hogy mikor és mit kell mondani, cselekedni.
A hágádának kifejezetten nem tudjuk az íróját, mivel többen is készítették, évszázadok alatt alakult ki, a mai is használatos formája. Ennek a könyvecskének a lényege, hogy alkalmat adjon a beszélgetésre, mindenki hozzá teheti a saját magyarázatát.
Néhány helyen a hágádát már szokás a peszach előtti szombaton elolvasni.
Ezt Sábát Hagadol-nak nevezzük.
Aki adja, rendezi a szédert, nagyon alaposnak kell lennie a felkészülésben, előre meg kell terveznie, saját magának megszerkeszti az este menetét, és lefolyását. Kiosztja, hogy egyes részeket ki fog elénekelni, vagy akár elmondani.image
A gyönyörűen megterített asztalra a következőket kell tenni:
szédertál (szimbolikus ételekkel)
bor
pohár (legalább 3,5dl)
egy nagy és díszes serleg (Élijáhu serlege)
egy tálka sós víz
három darab macesz (lásd előző bejegyzésem: P mint Peszac P mint Chamec)
gyetyák (legalább kettő darab)image

image
Érdekesség, hogy aki a szédert vezeti annak odakészítenek, egy nagyon kényelmes, támaszkodásra alkalmas széket, jelezvén ezzel is, hogy szabad emberek vagyunk. Az, hogy támaszkodunk, az ókori étkezéseknek a hagyományos megőrzése. Egyes helyeken egy üres karosszéket is kitesznek, várva azt a zsidót, aki még nincs itt, vagy nem érdekli a széder, vagy valamilyen okból még nem jöhet.
A széder vezető fehér köntösben (kitli) van. Az ünnep színe a fehér, az öröm jele, de fehér volt a kohaniták ruhája is.
S talán el is érkeztünk a legfontosabb részhez. Milyen szimbolikus ételek találhatóak a széder tálon?image
balra, felül egy sült/főtt tojás (becá)
A tojás jelképezi a Szentélyben bemutatott áldozatot, de a tojás egyben a gyász jele is, a Szentély pusztulása miatt. Emlékeztet még bennünket az életre, a múlandóságra, a törékenységre, a sors forgandóságára.
jobbra felül egy sült darab hús (zroá) mely általában egy csirkenyak vagy szárny.
A sült csontos hús a Szentélyben bemutatott peszachi bárányáldozatot jelképzei. Ezt egészben kell megsütni, ez azonban csak szimbolikus étel, rátekintünk, és az áldozatbemutatásra emlékezünk.
a tojás és a sült hús alatt középen található a keserűfű (máror), amely általában torma.
Ezt a keserűfüvet fogjuk, majd két letört darab macesz közé téve elfogyasztjuk, a Szentély emlékére az előírt áldást követően.
jobbra a keserűfű alatt található a (hároszet) alma, dió, fahéj és bor keveréke.
Ez az anyag emlékeztet bennünket a téglára, vályogra, melyet a zsidók készítettek az egyiptomi rabság alatt. Ebbe a masszába mártjuk majd bele a megfelelő alkalommal a keserűfüvet.
balra a keserűfű alatt található valamilyen zöldségféle (kárpász)
Lehet zeller, retek, vagy főtt burgonya, melyek a tavaszra az újjászületésre emlékeztetnek bennünket.
legalul ismét keserűfű található, mely rendszerint torma, vagy saláta.
A keserűfű ebben az esetben jelképezi az egyiptomi élet keserűségeit. Legalább egy olajbogyónyi mennyiséget kell majd a hároszetbe mártva elfogyasztaunk.image

A szédertál mellett egy kis tálkába sós vizet kell tennünk. Ami az egyiptomi szolgaság könnyeit szimbolizálja, az ott hullatott verítékét.
A szédertál mellett három darab macesz van.image

A macesz a sietséget jelzi, hogy őseinknek nem volt elég idejük, mielőtt elhagyták Egyiptomot, „még nem kelt meg a tésztájuk”
Azért van három macesz, kovásztalan kenyér az asztalon, mert minden szombaton és ünnepen két kenyérre kell áldást mondani, a harmadikat pedig kettétörik, amellyel a széder vacsorát befejezik. Azért esszük utoljára mert ez jelképezi a pászkaáldozatot.
Másik jelképe is van a hármas számnak, macesznek. A három ősatyát, Ábrahámot, Izsákot, és Jákobot jelképezi.
A széder este végét egy dallal fejezzük be, mely „Jövőre az újjáépült Jeruzsálemben” kezdetű dal.image
A Peszach, mint már említettem régebbi bejegyzésekben, vagy akár a mostaniban, nagyon fontos ünnepe a zsidóságnak. Precizitást, odafigyelést igényel, a szívünket, lelkünket kell bele tennünk az előkészületekbe. Majd az ünnep befejeztével, megtisztult lékekkel és testtel folytatjuk a mindennapos élet fejezeteit.
Mindenkinek Kóser Peszachot!image

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s