“A zsidó nő koronája” – első rész

largeAmikor belefogok ebbe a cikkbe, tudom, hogy nem könnyű téma. Nagyon nem.
Sőt, olyan sok és szerteágazó, hogy lehetetlen egy cikkben mindazt elmagyarázni vagy akár csak körülírni.

Elkezdem, és majd meglátjuk, mi is lesz a vége.
Legelőször is, keressük meg az okokat!

1) “Rebeka fölvetette szemeit és meglátta Izsákot és lecsúszott a tevéről. És mondta a szolgának: Ki az a férfi, aki a mezőn elénk jön? És a szolga mondta: Ő az én uram. Erre vette a fátyolt és befödte magát.” (M I. 24/64-65)
2) “És állítsa a pap az asszonyt az Örökkévaló színe elé, meztelenítse meg az asszony fejét…” (M IV. 5/18)
3) “Végy malmot és őrölj lisztet, takard föl fátyolodat, gyűrd föl az uszályt, takard ki a lábszárt, kelj át folyókon. Takartassék föl szemérmed (érvá)…” (Jes. 47/2)

“A zsidó nő koronája.” – utal a cím a női fejfedés hagyományára.

Ám mit is jelent ez?
Egyszerűen fogalmazva, hogy az (ortodox) vallásjog szerint – egy férjezett asszony köteles befednie a fejét, azaz eltakarnia haját, és ebben nem csupán egy fejfedőt vagy egy micvát (vallási törvény) kell látni, hanem egy koronát, a házas nő koronáját, házasságuk zsidó szellemiségének ékkövét.

tumblr_nsgtbvkr811qc77b7o1_1280A házas nők hajának elfedése egy tórai parancsolatra eredeztethető vissza, hiszen a Szentírás is több helyen beszél erről, ahogy fentebb is írtam.
A rabbik a későbbiekben kiegészítik az eredeti hagyományt mondván, hogy azon nők, akik ezt a parancsolatot betartják, és hajlandóak azt életük végéig követni, megtalálhatják az igazság útját, ami által mindenre magyarázatot kaphatnak.

Mit mond a vallásjog?
Viszonylag egyszerű: a férjezett nőknek kötelező befedni a fejüket, azaz hajuk nagy részét eltakarni nyilvánosság elől – minden esetben, bárhová is menjen, hiszen hajának szépségét a férjének tartogatja.

Ám mielőtt valaki hirtelen ortodox akarna lenni, és elrohanna a kalap / paróka boltba mindenképpen meg kell ismernie a női fejfedés okait.
Anélkül az egész csak színház lenne, hiszen egy “korona” királyság nélkül csak egy nehéz vasdarab.

Nézzünk meg néhány tényt a fej befedését illetően, hogy miért és hol kell a házas hölgyeknek fejfedőt viselni.

I. Ortodoxia
A klasszikus ortodoxia elég sarkosan fogalmaz, miszerint a házas nő haja: “érvá”, azaz az emberek elöl – szemérmetesség miatt – elrejtendő testrész (ilyen pl. a női mell vagy a női comb).

10371402_538508496258760_895885291401613063_nTöbb “ultraortodox” helyen, ezen okból kifolyólag még otthon – a férje előtt is – minimum kendőt viselnie, mert ha hajadonfőtt volna, akkor ez az “érvá”-ja – kvázi mezítelensége – kilátszana, és a férj nem tudna áldást mondani vagy Tórát tanulni.

A női haj másik minősége: a csábítás és a szépség.
Részben ezzel is indokolják, hogy ha fiú vagy férfi tartózkodik otthon, akkor a nőknek egész nap el kell takarniuk a hajukat, hogy a férfiak bármikor mondhassanak áldást pl. ételre.

Ezek szerint amikor ezek a feleségek otthon tartózkodnak, akkor – elvileg – szabadon lehetne a hajuk, mert szűk családi körben vannak. Ám mi történik, ha valaki az ajtón kopogtat?
Nos, nincsen kivétel. Gyorsan, kalapot, sapkát, parókát kell venniük, mert nem tudhatják, hogy ki is az aktuális vendég.
Azaz, aki ortodox zsidó életet akar élni, annak legalább késő délutánig – amíg idegen érkezhet a házba – otthon is kendőt, kalapot, parókát viselnie. Vagy akár éjjel-nappal.

1018066788

II. Az ortodoxián kívüli élet
A “modern” zsidó felfogás értelmezése a Sulhán Áruh, férfiakra vonatkozó részére támaszkodik, ami alapján kijelenthető, hogy a fej lefedése nem a csábítás hanem az Istenfélelem szimbóluma.
“Tilos fedetlen fővel négy rőfnyit járni, (négy lépést tenni), vagy valamely szent szót kimondani. A fiúkat már kisgyermek korukban kell rászoktatni fejük befedésére, hogy az istenfélelmet ezzel is beléjük oltsák. Ráv Náchmán bár Jichákról olvassuk: azt mondták egyszer a kaldeusok (csillagjósok) az édesanyjának: Tolvaj lesz a fiadból. Erre az anyja nem engedte többé fedetlen fővel járni és azt mondta neki mindig: Fedd be fiam a fejedet, hogy istenfélelem lakozzon rajtad, stb. (Sábát 150b.)” (Kicur Sulhán Áruh 3/6)

Ezt mutatja az is, hogy a magyar neológ mozgalomban alapvetés volt, hogy egy férjezett nőnek sem szabad fedetlen fővel imádkoznia. Ám a zsinagógán kívüli fejfedés a neológiában marginális kérdéssé vált.

ShowImage.ashxHa megvizsgáljuk a női fejfedés kérdését a reform mozgalmakban, hirtelen furcsa dolgot veszünk észre: a reform-zsidó nők igencsak ragaszkodnak a fejfedőkhöz, ám nem a parókához vagy a kendőhöz, hanem leginkább egy kipához vagy egy tálithoz (lehetőség szerint tfilinnel párosítva).
Ennek jelentése egyértelmű: ez a tipusú fejfedő leginkább a feminizmus és az emancipáció szimbólumává vált számukra, azaz új jelentésárnyalatot kapott az eredeti jelentés.

Összefoglalás:
Valljuk be őszintén: nem jutottunk egyről kettőre, ám első lépésben megtudtuk, hogy a Tórában már legalább utalásképpen megtalálható fejfedő szerepe az ortodox szemérmességtől elindulva, az Istenfélelmen átívelve eljut a vegytiszta feminizmus kérdéséig. És az érdekesség: mindenki koronaként viseli ezt a fejfedőt.

Folyt. köv.

Reklámok

2 thoughts on ““A zsidó nő koronája” – első rész

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s